Coromendel en Te Puke

21 februari 2015 - Marlborough Sounds, Nieuw-Zeeland

In ons eerste reisverslag hebben we van ons verblijf in Coromendel en Te Puke nog niets vermeld. We hebben nog tijd gevonden om hier iets over te schrijven.

12-02-2015

Dag 8 - Donderdag

Reisafstand: 136 km

Lekker shoppen

Na de lange reis van gisteren kunnen we het vandaag wat kalmer aan doen. We hoeven niet veel te rijden. Doel is om vandaag Thames en Coromendel aan te doen en dan weer een camping op te zoeken. Rond 11.00 vertrekken we. Een uurtje later rijden we Thames binnen.  Thames is de belangrijkste plaats van het schiereiland Coromendel. Dit schiereiland is voor veel Aucklanders een gebied om in het weekend naar toe te trekken of voor NZers om een hele vakantie door te brengen. Met name door de aanwezigheid van vele stranden en de bossen.

Het is een gezellige drukte in Thames. Dat dit het centrum is van Coromendel wordt ons snel duidelijk. Er zijn volop winkels, banken, garages, en eet- en drinkgelegenheden. Corine slaagde prima bij ‘Farmers’ voor nieuwe badkleding. Iets waar jullie in Nederland nu niet aan hoeven te denken …..

Nog even lekker vers brood gehaald bij een bakker. Goede bak koffie gedronken met lekkere taart (Corine) en quiche (Jan). Wat laatste foto’s geschoten van de kerk, kroegen, hotel, etc en we kunnen Thames weer afvinken van onze lijst.

Rond 15.00 uur vertrekken we richting het plaatsje Coromendel. De route er naar toe was echt prachtig. De weg ligt pal tegen de kustlijn. Regelmatig worden we getrakteerd op mooie uitzichten. Een uur later rijden we Coromendel binnen. Het is eigenlijk niet meer dan een groot dorp met 1 leuke straat. We kopen nog wat souveniers, een leuke NZ T-shirt en een lekker warm vest voor Jan. De winkels sluiten om 17.00 uur. Veel was er dan ook niet meer te doen en besluiten om door te rijden naar onze camping die we onderweg hadden uitgezocht.

Voor het uitzoeken van campings maken we gebruik van een app op de telefoon die we in Nederland al volledig hadden gedownload. We hebben daardoor de beschikking over 1 Gb aan gegevens over alle campings in NZ. Meestal zoeken we tijdens onze rit of s’avonds op welke camping we willen staan. Dit gaat tot nu toe erg goed en vinden we steeds leuke locaties. Mede door de reviews die anderen gegeven hebben.

Wij hebben nu onze zinnen gezet op ‘Simpsons Beach’. De camping was makkelijk te vinden. Ons even melden bij de voordeur van het huis van de eigenaar, 10 NZD betaalt en we konden onze plek weer uitzoeken. Er stond een aardige wind, maar het uitzicht over de baai maakte weer veel goed.

13-02-2015

Dag 9 – Vrijdag

Reisafstand: 227 km

Op naar het lekkere standweer

In de ochtend is het weer nog steeds winderig. Het is gewoon geen strandweer. We besluiten om een wandeltocht naar ‘Chatedral Cave’ en de ‘Hot Beaches’ maar te laten voor wat ze zijn. Jammer, want dit zijn eigenlijk de topattracties van Coromendel. Het betekent dat we eigenlijk een dag overhouden. Het weer ten zuiden van Coromendel zou beter zijn. We rijden dan ook richting Tauranga. Net daaronder ligt het Kiwi-centrum van de wereld, genaamd Te Puke.

De rit langs de kust verloopt prima, is wederom erg mooi en we zien het weer gaandeweg verbeteren. We gaan naar camping Dotterel Point. Het is eigenlijk geen camping, maar een grote parkeerplaats aan het einde van een woonwijk, aan het strand. Het is er heerlijk rustig  en we besluiten dan ook om hier 2 nachten te blijven.

14-02-2015

Dag 10 - Zaterdag

Reisafstand: 0 km

Een dagje luieren

Heerlijk ontwaakt met een mooie zonsopgang. We doen het vandaag rustig aan, we hoeven niets. Liggen dan ook lekker te luieren en maken een wandeling langs de duinen over het strand. De biertjes en wijntjes smaken prima in het heerlijke zonnetje. We lezen nog wat brochures door en doen een spelletje Yatzee.  De mooie tochten van de afgelopen dagen passeren nog eens de revue. Heerlijk, we hebben al zoveel moois gezien, en zijn voor ons gevoel zijn we nog maar net begonnen. We hebben nog zoveel moois in het verschiet.

15-02-2015

Dag 11 – Zondag

Reisafstand: 243 km

Via Rotorua naar Tongoriro Park

Gisteren hebben we besloten om maandag de Tongariro Alpine Crossing te gaan lopen. Dat betekent dat we het bezoek aan we de geisers en modderbaden in Rotorua vandaag links laten liggen. We willen vanavond al op de camping staan bij de vulkaan. We willen immers maandag al om 06.00 uur tegen de berg op gaan klimmen. Wel hebben we vandaag tijd om Rotorua zelf te bezoeken. Een wat grotere plaats met een mooi museum (qua gebouw) dat midden in een aangelegd park staat. Op de weg daar naar toe komen we langs een boekwinkel met prachtige fotoboeken over Nieuw Zeeland. Het is moeilijk om een keuze te maken. Het liefst zou je ze allemaal mee willen nemen. We kopen 2 exemplaren en voldaan vervolgen we onze weg naar het museum. Eenmaal bij het park aangekomen blijkt het hier een gezellige drukte te zijn. Er is een soort van braderie aan de gang. Allemaal standjes waar mensen hun eigen waren aan de man proberen te brengen. Iets verderop wordt er op een mooie grasmat een vorm van ‘curling’ gespeeld. Het kolonialisme druipt er vanaf, maar het is wel een mooi schouwspel. De oudjes spelen in smetteloos wit, in alle rust, bedeesd, zoals een goede Engelsman betaamd.

Iets verderop het museum. Het is inderdaad een fotogeniek gebouw. Nadat e.e.a. op foto/film is vastgelegd gaan we terug naar de auto en vervolgen we onze weg via Taupo richting Tangoriro National Park. Daar komen we eind van de middag aan. In de laatste 50 kilometer doemt de vulkaan steeds groter op. Imposant. De route is wederom prachtig.

We genieten nog even op de camping van het zonnetje en eten op tijd. De zonsondergang is adembenemend. De vulkaan kleurt hierdoor helemaal rood/bruin/oranje. De rugzakken zijn gepakt, broodjes zijn gesmeerd, de wekker is gezet om 4.45 uur. Om 23.00 uur duiken we ons bed in. Op tijd voor ons grote avontuur morgen.

Groetjes

Jan & Corine

1. Pa en ma en Marike:
    23 februari 2015
    Wat leuk om samen met Marike jullie verhalen te lezen. Jullie genieten er goed van. Met mij gaat het goed, goede keuring van dr Jonkman.
    Dikke knuffels
  2. Jan & Corine:
    25 februari 2015
    Oh, wat fijn om te horen dat het zo goed gaat. Dikke knuffels.